The last roadtrip! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lindy Broeren - WaarBenJij.nu The last roadtrip! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lindy Broeren - WaarBenJij.nu

The last roadtrip!

Blijf op de hoogte en volg Lindy

28 Januari 2014 | Australië, Melbourne

Hiiiiii!!!

Leuk dat jullie nog steeds de tijd nemen om mijn verslagen te lezen! Na mijn vorige (veel te lange) verslag snap ik best dat er een aantal zijn afgehaakt. Na dit (waarschijnlijk weer veel te lange) verslag zal ik jullie niet meer storen aangezien dit mijn laatste zal zijn. Want morgen zijn we alweer in ons koude kikkerlandje :-(.

Het laatste deel van onze reis zijn we gestart in Adelaide. Na wat uitslapen zijn we de stad gaan ontdekken. We kwamen terecht bij iets wat de Central Markets heet. Dit is een overdekte markt met allerlei verschillende marktkraampjes. Alles was er... groenten, fruit, brood, vlees, vis, kaas, sushi, verse noten en zelfs een apart yoghurt kraampje. En dit was de lekkerste yoghurt ooit!! Nadat we 1 lepeltje hadden geproefd hadden we elkaar al snel overgehaald om een heel bakje te kopen :-$.

De volgende dag zijn we naar Barossa Valley geweest voor een wijntour. Lekker heel de dag aan wijn tutten hadden we wel zin in! Het was heerlijk weer en de omgeving was prachtig. En de 19 wijn die we hebben geproeft maakte het allemaal nog net iets mooier ;-)! De gratis BBQ in het hostel was een prima afsluiter van de dag.

De volgende dag zijn we na een prima stranddag gezellig uiteten geweest met Irene. We zijn beland in een Aziatisch restaurant en het was heerlijk. En de volgende ochtend was het dan zover... we gingen ons eigen campertje ophalen voor onze trip naar Melbourne met de vele tussenstops. Lekker zelf rijden in ons eigen hotelletje met gasstel, kookgerei en koelkast. Heerlijk!

Op het begin was het even spannend aangezien hier iedereen aan de verkeerde kant van de weg rijd ;-). Maar het links rijden went heel snel, dus dat ging prima. Even tanken, boodschappen doen en op naar onze eerste stop! Om bij Kangaroo Island te komen moesten we met een ferry mee. Op het eiland zijn we eerst naar Stokes Bay gereden. Dit is een soort verborgen strand aangezien we eerst ongeveer 20 meter tussen hele nauwe rotsen moesten lopen om er daadwerkelijk te komen. Na een korte strandwandeling zijn we naar Emu Bay gereden. Hier hebben we even kort van het uitzicht genoten omdat het eigenlijk al tijd was om onze eerste campingplaats op te gaan zoeken. Daar aangekomen was het meteen stoeltjes uitklappen, zelf een tafeltje fabriceren en lekker koken op ons gaspitje... en dit alles onder het genot van een wijntje. Het was genieten!

Na ons vroege ontbijt zijn we richting Seal Bay gereden. De naam zegt het al... zeeleeuwen! Op de boardwalk naar het strand toe kwamen we al een verdwaalde zeeleeuw tegen. En op het strand lagen er nog veel meer. De meeste waren heel lui maar er waren ook een paar pups die heel speels waren. Echt heel grappig om te zien. Ze lopen een paar meter en dan ploffen ze weer neer met hun dikke lijven. We kwamen hier de Chinezen (ja, ook hier zijn ze weer!) tegen de we eerder op de parkeerplaats aan het uitlachen waren omdat ze hele dikke vesten aan hadden. Toch bleken ze helaas slimmer dan ons te zijn aangezien wij eerder dan we wilde terug moesten naar de auto omdat we stonden te rillen van de kou door de koude wind :-S.

Om warm te worden besloten we daarom maar iets actiefs te gaan doen. Sandboarden in de Little Sahara! Net zoiets als snowboarden alleen dan op zand en je kunt geen bochtjes maken. Dit was wel heel leuk om een keer te doen. En warm hebben we het zeker gekregen! Hierna waren we natuurlijk weer toe aan verkoeling en zijn we naar de Kelly Hill Caves gegaan. Hier zijn we letterlijk "Down Under" gegaan aangezien dit ondergrondse grotten zijn met heel veel stalagmieten en stalactieten.

Alsof dit nog niet genoeg activiteit voor één dag was moesten we bij onze campingplaats ook nog eens op koala jacht. Ze hadden hier namelijk een echte Koala Walk. Na ongeveer 30 minuten rond te hebben gelopen en omhoog te hebben gekeken hadden we nog geen koala gespot! Wel wat wilde kangoeroes. (Die zaten natuurlijk niet in de boom ;-P). Na deze teleurstelling zijn we nog maar een andere Walk gaan doen. En dankzij Suus de Wildlife-spotter (dit is haar nieuwe bijnaam) hebben we eindelijk onze eerste wilde koala gezien. Twee zelfs! En ze waren nog wakker ook! Dit is best bijzonder als je bedenkt dat ze ongeveer 20 uur op een dag slapen. En als mooie afsluiter van deze dag vol Wildlife kregen we ook nog een possum te zien van heel dichtbij. Dus we konden met een tevreden gevoel gaan slapen!

De volgende dag stond Flinders National Park op het programma. Hier hebben we verschillende mooie dingen gezien zoals Admirals Arch en The Remarkable Rocks. We zijn op een paar mooie lookout punten gestopt waar we wederom prachtige uitzichten hadden. Hierna was het tijd om terug te gaan naar het vasteland.

Nu zou je zeggen dat we heel veel kangoeroes hebben gezien aangezien dit Kangaroo Island was. En dat klopt ook! Alleen was 95% overreden en lag uitgedroogd langs de weg :-(. De meeste wilde kangoeroes hebben we gezien toen we weer net terug waren op het vaste land.

Na 3 dagen met ons campertje te hebben gereden hadden we er eindelijk een naam voor verzonnen, want die hoort er immers wel bij! We hebben deze naam opgedragen aan de bij die al 2,5 dag met ons aan het meereizen was tussen onze ruitenwissers. Jaja, het is een volhoudertje! De naam van ons campertje is dan ook (Queen) Bee!

Door een klein navigatiefoutje van Suus waren we onze eerste nacht weer terug op het vasteland meteen genoodzaakt om te gaan wild camperen. Onze Bee hebben we in een hoekje van een parkeerplaats bij het strand geparkeerd zodat ze helemaal uit het zicht stond. Het was spannend maar wel heel leuk. We hadden namelijk een hele mooie achtertuin (het strand) met privé veranda. Hierop hebben we dan ook nog even een theetje gedronken met zonsondergang. Omdat we het toch wel spannend vonden om hier illegaal te staan hebben we de wekker maar vroeg gezet zodat we snel verder konden.

We hebben deze dag veel kilometers gereden naar Mount Gambier. Hier ligt het Blue Lake. Een heel groot meer met, je raadt het al, heel blauw water. Omdat het zo heet was (42 graden) hebben ons niet meer gewaagd aan de wandeling om het meer heen maar zijn we rechtstreeks het zwembad ingesprongen toen we eindelijk op de camping waren. Omdat het hier zo fijn was en het veeeel te warm was om te rijden zijn we 2 nachtjes gebleven. De tweede nacht hebben we zelfs gratis gekregen met de reden "it's too hot!". Onze dagen hier waren echt te heet. Bij het opstaan was het al 35 graden. En het was in de middag gewoon zo heet dat we van gekkigheid niet wisten wat we moesten doen, dus hebben we ook maar niet veel uitgevoerd. We hebben met moeite een wandeling om de Blue Lake gedaan, maar helaas was dit het gezweet niet eens waard. Het uitzichtpunt op ons startpunt was al genoeg geweest kwamen we naar een uur achter :-S. Daarna was het weer hoog tijd voor het zwembad!

Helaas heeft de helft van onze mascotte Bee ons ondertussen verlaten :'-(. Haar bovenlijf reist niet langer met ons mee. Maar gelukkig zit de onderkant van onze mascotte nog steeds tussen de ruitenwissers!

In de vroege ochtend zijn we naar het National Park The Grampians gereden. De eerste stop was voor een korte hike bij McKenzie Falls. Dit is een hele mooie waterval die van ongeveer 25 meter naar beneden kwam vallen. Onze tweede stop was voor een wandeling naar een uitzichtpunt genaamd The Balconies. Het uitzicht was eindeloos en het was er ZO stil dat wij ook maar even 2 minuten stilte hebben gehouden. Na deze, dit keer niet zo'n zware, wandeltochten zijn we nog even gestopt bij een ander lookout punt.

De volgende dag zou het weer heel erg heet worden dus zijn we er maar vroeg uitgegaan om weer een hike te doen. Dit keer naar Wonderland. Deze hike begon in The Grand Canyon, natuurlijk niet zoals in Amerika, maar nog steeds heel erg mooi! Daarna moesten we onszelf door Silent Street weten te wringen. Voor mensen met claustrofobie is dit geen aanrader. Ondertussen waren we al kapot aangezien het hier niet heel mooi vlak is maar een en al rots waar je over heen moet klauteren! Helaas waren we nog niet klaar met klimmen en zweten, want het toppunt moest nog bereikt worden, The Pinnacle. Dit was een 360 graden uitzicht over het hele National Park. Maar ook deze hike was alle moeite en het zweten waard!

Na dit avontuur hebben we The Grampians achter ons gelaten en zijn we op weg gegaan naar ons doel van de roadtrip... The Great Ocean Road! Deze begon voor ons in het plaatsje Port Fairy. Om maar weer even bij te kleuren besloten we om lekker op het strand te gaan liggen. Helaas werden we al heel snel geterroriseerd door stekende vliegjes waardoor onze stranddag snel werd beëindigd :-(. Dan maar weer door naar het volgende plaatsje, Warrnambool. Hier hoorde we dat we erg geluk hadden gehad in The Grampians. Er was namelijk een grote bosbrand bezig waardoor alle wegen er naartoe afgesloten waren en zelfs de mensen uit dat gebied geëvacueerd waren. Het is heel raar dat wij daar in die ochtend nog gewoon gelopen hadden terwijl er in hetzelfde gebied al een brand bezig was.

De volgende ochtend besloten we na wat lookouts bezocht te hebben onze stranddag een nieuwe kans te geven. Helaas werden we dit keer niet weg gepest door vliegen, maar door zand. Door de stevige wind die ineens kwam opzetten zaten onze oren en de rest van ons lichaam binnen no time onder het zand en zag ik mijn handdoek bijna niet eens meer liggen. Dus na een klein uurtje hebben we ook deze stranddag maar voor gezien gehouden. Dan maar even lunchen en het stadje doorlopen. Even 2 bikini's met flinke korting gescoord en we konden weer verder!

Hierna is onze roadtrip over The Great Ocean Road (TGOR) echt begonnen. We zijn bij verschillende super mooie lookouts gestopt. De steile kliffen en verschillende rotsformaties met het witte zand en licht blauw water... Het was weer zo mooi! En er zouden nog veel meer van deze mooie uitzichten komen. We zijn deze avond in het plaatsje Princetown blijven overnachten waar we een heide naast de camping hadden waar met zonsondergang wel zo'n 50 kangoeroes stonden. We zijn zelfs nog toeschouwers geweest van een echte kangoeroe bokswedstrijd. Het was zo grappig om te zien. Die kangoeroes vechten echt gewoon hetzelfde als mensen met echt slaan en schoppen. Ook hebben we EINDELIJK een kangoeroe gezien met een kleintje in de buidel. Zo schattig hoe het hoofdje dan net eruit hangt om te kijken.

De volgende morgen zijn we naar DE toeristische trekpleister van TGOR gegaan... The Twelve Apostles. Helaas was het bij ons niet zo mooi weer, maar het was nog steeds mooi! Maar TGOR heeft heel veel mooie uitkijkpunten. We zijn door veel kleine dorpjes gereden waar we op watervallen- en koalajacht zijn gegaan. En dat is gelukt! We hebben mooie watervallen kunnen spotten zoals de Erskine Falls en we hebben zelfs een baby koala gezien! Weer een doel behaald! Hierna moesten we alleen nog op pinguïn en wombat jacht.

Hiervoor hebben we TGOR achter ons gelaten en zijn we naar Phillip Island gegaan om naar de Pinguïn Parade te gaan. Dit betekende voor ons 2,5 uur in de koude wind zitten om te kijken hoe er honderden van de kleinste pinguïns ter wereld in groepjes aan land komen na een dag jagen. Het is echt heel grappig om te zien hoe zij in kleine formaties uit het water komen gewaggeld, even wachten om de kust te verkennen en dan eerst weer zo'n 3x terug het water induiken voordat ze echt verder het strand opkomen om hun huisjes en kindjes op te zoeken. Helaas mocht je geen foto's maken omdat ze anders bang worden en gedesoriënteerd kunnen raken. Voor vertrek nog even onder de auto kijken of er geen pinguïn zit... en rijden maar!

Met de wombats hebben we helaas minder geluk gehad. Hiervoor zijn we naar Wilsons promentory gereden wat een heel mooi National Park zou moeten zijn. Maar dit vonden wij een beetje tegenvallen na al het moois wat we al hadden gezien. En ook dankzij het wat slechtere weer was ons bezoek hier al na ongeveer 2 uur afgelopen. Het is heel erg en raar dat wij hier eigenlijk te veel worden verwend met al het moois wat we zien. We raken te gewend aan de mooie omgeving waardoor we sommige (ook) mooie dingen niet meer waarderen! Maar we blijven wel genieten!!!

De laatste dagen met ons campertje zijn we nog langs veel mooie lookout punten gereden en hebben we eindelijk weer eens kunnen genieten van een heerlijk stranddagje. Maar, na 2 weken was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen van onze Bee en onze backpacks weer in te pakken. In Melbourne was het dan toch echt tijd voor ons laatste hostel :-(.

Maar onze allerlaatste dagen in Australië hebben we niet zomaar voorbij laten gaan. We hebben nog heerlijke stranddagen gehad, Australian Day mogen vieren en de sfeer rondom het Australian open tennis toernooi mogen proeven. Op onze laatste avond zijn we nog lekker uiteten geweest om onze reis te evalueren en goed af te sluiten samen! Alhoewel mijn laatste dagen vooral in het teken stonden van op mijn telefoon kijken om te checken of ik al tante was geworden (nee, nog steeds niet!!!), heb ik er toch nog heel erg van kunnen genieten.

Ik kan er heel kort over zijn hoe deze reis was... het was GEWELDIG!!! Dit ga ik nooit meer vergeten! En ik had me geen fijnere reisgenoot kunnen wensen. Suus, bedankt voor de TOPtijd! En met onze 50 tinten bruin(er) :-P kunnen we met een grote glimlach afscheid nemen van de Aussies!

See ya soon! I'm coming home!
XxxX

• 28 Januari 2014 - 08:38

Ans:

Ha Lindy ,

Wow,weer 'n prachtig verhaal,om jaloers op te zijn !
    Goeie vlucht terug!

• 28 Januari 2014 - 12:24

Milan:

Ja mooi verhaal,
    Ma nou ist mooi geweest!
    Goeie reis terug en tot snel,
    Xxxxxxxxxxxxx

• 28 Januari 2014 - 15:07

Karen:

Dit verslag is me te lang, Lindy :P
    Via Skype/Facetime hoor ik graag gauw hoe het allemaal is geweest. Geniet eerst van de thuiskomst, het koude kikkerland, de knuffels van vrienden en familie, de kroketten, pannenkoeken, chocoladevla, drop en al dat lekkers dat je heel even hebt moeten missen. Wel thuis!!

• 28 Januari 2014 - 21:24

Lincy:

Jeeeeejj bijna weer thuis! En ook bijna tante !! Wat spannend zeg! Ook een prachtig verhaal weer, ben benieuwd om je enthousiasme te horen als je weer hier bent!☺️ Tot snel!!